Як захиститися від банківських шахраїв, якщо банки нічого не роблять для захисту своїх клієнтів, а також про те, наскільки надійні пластикові карти на основі чіпа – в ексклюзивному інтерв’ю – експерт з питань банківської діяльності, президента Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.
– Як можна захиститися від шахрайства з банківськими картками, якщо самі банки нічого не роблять для захисту своїх клієнтів?
– Все залежить від банку. Є великі банки, де система захисту інформації поставлена неякісно: інформація про клієнта легкодоступна, – і це проблема…
– Чому ж банки економлять на цьому? Чому не гарантують клієнту захист його інформації? Адже це теж якість послуг…
– Треба звертатися до власників банків. Будучи дуже багатими людьми, вони, тим не менш, люблять заощадити на операційності банку.
– Тобто шахрайства з банківськими картами відбуваються не тільки через неуважність клієнта біля банкомату, але через самі банки, багато з яких використовують у пластикових картах магнітну стрічку замість чипової технології. Нацбанк про це не раз вже говорив.
– Не можна говорити, що чіпова технологія захищає сильніше за магнітну. Чіп, на жаль, не рятує від шахраїв на 100% – це просто одна з технологій. Але сьогодні ми дійсно спізнюємося з впровадженням більш захищених технологій, і це – факт. Хоча кількість карток із чипом зростає.
– Яким Ви бачите вихід з цієї ситуації? Або поки банки не почнуть інвестувати більше коштів на захист, нічого не зміниться?
– Справді треба інвестувати великі кошти. А вихід відомий – це технологія, яка передбачає, що кожна ваша трансакція автоматично підтверджується мобільним телефоном або іншим носієм.
– Нацбанк рекомендував банкам приєднатися до міжнародної системи обміну інформацією про шахрайство – Exchange online. Якщо ця система буде працювати, і банки, використовуючи цю базу даних, будуть більш обізнаними про випадки шахрайства, це виправить ситуацію?
– На сьогодні, відповідно до нашого законодавства, будь-яка інформація про клієнта банку, повинна передаватися тільки з дозволу від цього клієнта. Самі розумієте, якщо клієнт – якийсь злочинець, то хіба він дасть такий дозвіл?
– Ще одна проблема – національна система масових електронних платежів. НБУ пропонує приєднати до неї всі державні і рекапіталізовані банки, тому що там відсоток шахрайств набагато нижчий, ніж у загальнопоширених відомих платіжних системах.
– На жаль, на сьогодні національна платіжна система НСМЕП – невдалий експеримент в Україні. Там менший відсоток шахрайства, тому що там дуже мало клієнтів. Буде більше клієнтів – буде те ж саме.
– Тобто ця ініціатива НБУ жодної причетності до безпеки не має?
– Просто якимось чином намагаються врятувати цю платіжну систему. Але вона вже давно мертва. Скільки разів її реанімували: не пропонували включити до неї студентів, бюджетників, – нічого не допомагає.
– А Ви особисто знімаєте всі гроші з банківської картки або зберігайте на ній?
– Зберігаю.
– А у вас картка з чіпом або з магнітною стрічкою?
– Є і та, і інша.
– Дайте пораду, як убезпечити себе від шахрайства.
– Дуже ефективно, щоб на мобільний приходила інформація про платежі. Так ви маєте можливість контролювати всі трансакції і відразу заблокувати карту, якщо відбудеться якийсь підозрілий платіж. Двічі мені приходили повідомлення, що знімаються кошти з картки, хоча я в той момент нічого не знімав. В одному випадку я зупинив трансакцію, в іншому виявилося, що сталася помилка.
– Наскільки Ви довіряєте банківським пластикових карт в Україні у відсотковому вимірі?
На 50%.
За матеріалами: УБР