Жертви “пластику”: як уберегти свої гроші на картах від шахраїв?

Нові способи крадіжки грошей з карток з’являються щороку. Ось вам 2015-ті.

Телефонний дзвінок розбудив киянина Олександра Котова о дванадцятій годині ночі. На іншому кінці дроту представилися: “Здрастуйте, Олександре, я менеджер вашого банку. Вам на рахунок від юридичної особи прийшов платіж 200 гривень, але щоб його зарахувати, ви повинні назвати нам цифри з sms-повідомлення, яке зараз прийде на телефон”.

Олександр очікував зарахування такої суми – днями об’явився покупець на дитячий стільчик для годування, який він виставив на продаж на одному з популярних сайтів. Спросоння продавець назвав всі свої дані “співробітникові банку”. А вранці виявив, що залишився без грошей на карті – невідомі зняли з рахунку дві тисячі гривень …

платіжна картка

Потрапили в тенета

В Україні зростає кількість жертв кібершахраїв (це нескінченний процес) – нові способи крадіжки грошей з карток з’являються щороку. Зараз шахраям зовсім не обов’язково мати на руках чужу карту, а також знати від неї PIN та CVV-коди, а цілком достатньо паспортних даних, номера картки та фінансового номера мобільного телефону, до якого карта прив’язана.

Один з поширених способів шахрайства – дублікат SIM-карти “фінансового” телефону. Шахраї, отримавши інформацію про останні набрані номери та сумі останнього поповнення рахунку, замовляють у мобільного оператора дублікат SIM-карти. А пізніше знімають гроші з “пластику”, користуючись послугами sms-банкінгу – повідомлення з банку вже приходять їм на телефон.

“Я виставила в мережі на продаж дитячу коляску, в той же день мені почали телефонувати з різних телефонів, а зв’язок весь час обривався – я передзвонювала. Люди представлялися потенційними покупцями, а один навіть попросив номер моєї картки, щоб перевести гроші … насторожило я тільки тоді, коли мені на телефон прийшло sms про мінімальне поповнення рахунку на мобільний… Подзвонила на гарячу лінію свого банку і заблокувала карту, інформацію про яку надала потенційному покупцеві. Цікаво, що після цього жоден з цих “покупців” мені більше так і не передзвонив ” , – згадує Світлана Єгорова.

Змусити “клієнта” поміняти номер телефону шахраям також не складає труднощів. Особливо легко піддаються таким умовлянням люди похилого віку. “Як варіант, можуть зателефонувати і сказати, що з карткою виникли проблеми – з якоїсь причини не можна зарахувати платіж. Щоб вирішити проблему потрібно піти до банкомата і при “інструктажі співробітників банку провести ряд операцій”. Так перераховуються на карту іншої людини або змінюється номер телефону, а далі за схемою – sms-ки шахраї вже отримують на свій номер телефону і можуть знімати гроші, причому, не тільки з позитивного балансу, але і якщо дісталися до кредитки – можуть вичерпати весь кредитний ліміт”, – говорить програміст Ігор Гайдуков.

У мережі дійсно багато повчальних історій – жертви втрачають тисячі гривень. Шахраї навіть знімають гроші з карток, куди перераховують благодійні кошти – наприклад, на лікування онкохворої дитини або реабілітацію бійця з АТО.

Ілюзія безпеки

Своїх “клієнтів” шахраї часто знаходять на сайтах, де розміщують оголошення про продажі. Частина інформації про жертву вивуджують з соцмереж, відсутню інформацію розпитують, представляючись потенційним покупцем і “співробітниками банку”.

При цьому в більшості випадків в банках нічого зробити не можуть – адже постраждалі самі назвали всі секретні дані і в деяких ситуаціях, навіть своїми руками відправляли аферистам гроші.

“Зняли з кредитної картки 2 тисячі гривень. Банк відповів, що я винна сама, так як назвала сама аферистам пароль і всі інші дані. Міліція моєю справою не займається – пройшло три місяці – результатів нуль. Була у адвоката – він сказав, що шансів у мене немає, і банку потрібно виплатити борг”, – пише форумі одна з постраждалих.

Правда, в банках дають рекомендації, що робити, щоб не стати жертвою шахраїв.

Однак ніхто до того моменту, поки сам не зіткнеться з проблемою, прислухатися до таких порад не поспішає.

“Я теж був упевнений, що мене аферистам не провести, але нічний дзвінок вивів мене з рівноваги, до того ж” співробітники “почали відразу на мене психологічно тиснути, що, мовляв, якщо я не назву цифри з sms, вони будуть змушені заблокувати карту”, – згадує Олександр Котов. “Тільки коли я безпосередньо зіткнулася із загрозою шахрайства, то зрозуміла, наскільки легковажно поставилася до безпеки: у мене PIN-коди від карт – це мої пам’ятні дати і дні народження моїх близьких”, – зазначає Світлана Єгорова.

Всі ці дані легко відстежити по соцмережах. Так що не дивно, що у нас так сильно зростає кіберзлочинність – Єгорова не виняток – дуже багато хто теж прив’язують цифри PIN-коду до своїх пам’ятних дат – днях народження, весілля та ін., такий набір цифр легше запам’ятати, особливо, якщо карт декілька.

Крім цього, на сторінках в соцмережі легко можна відстежити інформацію про номер мобільного телефону, дівоче прізвище матері – як правило, такий пароль використовують в банках для аутентифікації власника карти та ін. даних, що можуть значно полегшити доступ аферистів до ваших грошей.

Lohotron.in.ua розповість про основні види шахрайства в Мережі і способах їх уникнути.

Способи шахрайства

Як уникнути

Скіммінг – на банкомат встановлюють спеціальний пристрій – скіммер, що дозволяє скопіювати дані з магнітної смуги картки. За допомогою міні-камер, або накладки на клавіатуру, шахраї можуть додатково дізнатися PIN-код.

Уважно оглядати банкомат перед тим, як зняти гроші, а набираючи ПІН-код, прикривати клавіатуру рукою.

Фішинг – людина отримує лист, нібито з банку, переходить за посиланням, яка є в листі. Для входу в акаунт вимагають ввести дані карти, які стають відомі шахраям.

Не відкривати листи з невідомої адреси.

Не використовувати для оплати в Інтернеті карти, на яких постійно знаходяться великі суми грошей. Для покупок в Мережі заведіть окрему карту, поповнюйте її перед покупкою.

Банкомат-фантом – підроблений банкомат. Гроші не видає, а з карти зчитує всю інформацію. Як правило, такі банкомати встановлюють в не дуже жвавих місцях, поза полем спостереження відео камер.

Знімати готівку в перевірених банкоматах або відділеннях банку. При будь-яких проблемах з банкоматом дзвонити на гарячу лінію свого банку.

Вішинг – людині приходить повідомлення про незаконне використання карти. Щоб уникнути блокування карти, пропонується зателефонувати за вказаним номером телефону, де у нього запитують PIN-код або пароль.

Нікому не повідомляти персональні дані (номер картки, термін дії, CVV-код), підключити СМС-банкінг, встановити ліміт на зняття коштів.

Відразу подзвонити в службу підтримки банку.

Сash-тrapping – за допомогою скотча шахрай заклеює щілину для видачі грошей. Пізніше скотч відклеюється, і гроші опиняються у злочинця.

Оглядати банкомат перед зняттям грошей. Дзвонити в службу підтримки банку.

Крадіжка SIM-карти – метод розкрадання коштів з картки, закріпленої за номером телефону

Не передзвонюйте на невідомі номери, якщо дзвінки від них надходять часто і з різних номерів. Краще перейти на контрактну форму обслуговування мобільного зв’язку.

Другий варіант – прив’язати карту до нікому невідомому номеру телефону, не залишати його в оголошеннях.

При втраті телефонного номера – відразу ж блокувати прив’язані до нього банківські картки.

Крадіжка банківської карти – в кардрідер поміщають спеціальну кишеньку. Людина вставляє картку в банкомат, набирає PIN-код, а забрати картку не може.

Не користуватися порадами третіх осіб при роботі з банкоматом. В разі проблем з банкоматом – дзвонити на гарячу лінію банку.

Share Button
!

правила коментування

Поділіться думками





реклама: