Оскаржуємо штраф за безквитковий проїзд

Україна, мабуть, єдина країна, в якій була оспівана професійна діяльність контролера. І не тому, що Вєрка Сердючка — безпрецедентне явище в шоу-бізнесі, а тому що сама професія «контролер» в сучасному світі — явище безпрецедентне.

Безквитковий проїзд

У Києві в рамках реконструкції лінії швидкісного трамвая з нагоди підготовки до Євро-2012 встановлюються спеціальні турнікети. Вставляєш квиток в отвір, і автомат вибиває на ньому час і дату, а на наступний день квиток вже недійсний. Прогрес, як мовиться, в наявності, от тільки не всі станції поки оснащені турнікетами. А на тих, які оснащені, люди спочатку проштамповують квиток в турнікеті, після чого ще й компостують у салоні трамвая. Чому?

Українське законодавство в частині правил проїзду в громадському транспорті являє собою досить цікавий приклад перемоги букви закону над духом права. Чого вартий тільки термін «безквитковий проїзд», який є приводом для застосування до пасажира штрафних санкцій! А ось ще перл: «Незакомпостірованний талон права на проїзд не дає». При цьому пошук справного компостера по салону часто займає чимало часу. Або наступна поширена ситуація: салон переповнений, пасажир не в змозі сунути руку в кишеню, не кажучи вже про те, щоб витягти звідти гроші або талон і кудись там передати, але не встигне натовп схлинути, як контролер вже радий старатися виконати свої службові обов‘язки. І йому немає ніякого діла до того, з якої причини пасажир не закомпостувати талон: він має право оштрафувати безбілетника в будь-якому випадку. А яке право має в даному випадку безбілетник? Подати в суд позов на оператора перевезень в порядку регресу? Але, наприклад, у Португалії штраф за безквитковий проїзд досягає 500 євро, і за таку суму судитися раціонально. В Україні ж мова йде про 30 грн. За ці гроші на роботу можна приїхати на таксі. Мабуть, нашому громадянину простіше вважати, щоб так і було — тоді не доведеться брати відгули і бігати на судові засідання, т.б. втрачати в грошах заради торжества справедливості.

Виникає закономірне питання: як захистити свою власність і не залишитися при цьому в дурнях?

Закон говорить

В абз. 2 п. 4 ст.6 Правил користування трамваєм і тролейбусом у містах України, затверджених наказом № 329 Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09.10.2006 (далі — Правил), говориться, що у разі відмови пасажира сплатити штраф він може бути висаджений на найближчій зупинці. У динамік про це ніхто, звичайно, не кричить (а варто було б!), Але якщо уважно вчитатися в витримку з правил, яку легко виявити вміщену в рамку в салоні рухомого складу, можна навіть ткнути носом контролера в цей рядок — для наочності. Правда, в тій же ст.6 обмовляється, що у разі злісного опору безбілетник може бути доставлений в найближчий орган внутрішніх справ для вжиття заходів, тому насильно до висадки посадовою особою тягти вкрай небажано. Краще взагалі не дратуватися, аргументуючи свою позицію, адже це може бути перекручено витлумачене – як то й же злісний опір, наприклад.

Якщо ви опору не чинили, для доставки вас до компетентних органів підстав немає. Якщо вам загрожують чимось подібним — це не більше ніж спроба залякати. Не піддавайтеся на провокацію!

Найкраще продемонструвати свою юридичну грамотність і відразу попередити, що подібні дії з боку контролера підпадають під зловживання службовим становищем — така заява, як правило, охолоджує запал.

Якщо ви опинилися в незавидному становищі через несправний компостер або повільного кондуктора, контролери вам неодмінно розкажуть, що це — ваші проблеми, і будуть неправі. У п. 13 ст.4 Правил говориться, що абонементний талон, на якому код компостера невиразний унаслідок несправності останнього, не може бути недійсним. На практиці ж спроби пасажира довести свою законослухняність зазвичай виглядають вельми принизливо: боязкий протест проти категоричної заяви контролера про те, що талон закомпостували не вперше, не закінчується нічим, крім звинувачення пасажира у брехні.

Що ж до кондуктора, то, відповідно до абз. 2 п. 10 ст. 4 Правил, ця посадова особа зобов’язується продавати пасажирам абонементні талони, а згідно з п. 1 ст.4 Правил — забезпечувати якісне обслуговування пасажирів і створювати для них необхідні зручності. Т.б. ніхто не зобов‘язаний бігати за кондуктором по салону. Але спробуйте-но використовувати цей аргумент як виправдання за безквитковий проїзд при спілкуванні з контролером, на момент появи якого в салоні ви повинні «обілетитись»!

До речі, виключення з цього правила становить пасажир, який не проїхав однієї зупинки від місця посадки, т.б.фізично не мав можливості сплатити проїзд. Саме ця обмовка і дає підстави вважати, що наявність/відсутність згоди оплатити проїзд все-таки є пріоритетним перед відсутністю/наявністю квитка, але це вже питання роз’яснень Пленуму Вищого адміністративного суду (як варіант). І якщо хто-небудь коли-небудь знайшов би час домогтися таких роз‘яснень, можливо, термін «безквитковий проїзд» втратив би свою актуальність раз і назавжди. А заодно актуальність втратило б і правове спотворення, що супроводжує настільки необачний термін.

Самозванці

Перш, ніж зійти з контролером на найближчій зупинці, як того вимагають Правила, переконайтеся, що він дійсно той, за кого себе видає. У ЗМІ неодноразово з’являлися матеріали про шахраїв, обманним шляхом вимагали у пасажирів гроші на сплату штрафу. Крім того, нерідкі випадки перевищення повноважень, коли контролери звинувачувалися в здирництві, нанесенні тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості і навіть у спробах згвалтування.

Контролер зобов‘язаний мати службове посвідчення і нагрудний знак, прикріплений до верхнього одягу. Чомусь контролери вважають за краще носити свій знак відмінності виключно в кишені, що є прямим порушенням приписів міністерства.

Також перевіряючий зобов’язаний на першу вимогу пред‘явити своє службове посвідчення, повідомити місце роботи, телефон та місцезнаходження підприємства. Ви маєте повне право записати їх на випадок конфлікту — на самозванців така пильність справить враження. Крім того, контролер, згідно з Правилами, повинен повідомити водієві про початок проведення контролю, тому, якщо ви сумніваєтеся в тому, що перед вами дійсно контролер, сміливо можете звернутися із запитанням до водія.

Буває й так, що контролер влаштовує «облаву на зайців» на чужому маршруті. Якщо ваш проїзний документ перевіряють не в перший раз, ви маєте право засумніватися в правомірності таких дій і вимагати пред’явити маршрутний лист, в якому будуть вказані номери маршрутів, на яких контролер має право здійснювати перевірку проїзних документів. Самозванців таке питання валить  —  лише дехто з них спроможеться підробити маршрутний лист. Однак цей документ — обов‘язковий атрибут контролера, і відмовки про те, що подібні документи містяться в трамвайно-тролейбусному управлінні, є обманом.

При стягненні штрафу не забудьте зажадати квитанцію (п. 4 ст. 6 Правил): інакше ваші гроші можуть вирушити не в бюджет, а контролеру в кишеню. Крім того, квитанція є документом суворої звітності і може бути використана в якості підстави для відшкодування понесеного збитку (у випадку, якщо ви вирішите все ж відправитися до суду).

І контролер, і кондуктор, згідно з п. 1 ст.4 Правил, повинні бути акуратно одягненими, ввічливими з пасажирами та одночасно вимагати від них неухильного виконання правил проїзду в громадському транспорті. Т. б. якщо кондуктор вас не «обілетив», він тим самим порушив свої посадові обов’язки. До речі, згідно з п. 13 тієї ж статті, контролер має право перевіряти не тільки пасажирів, а й кондуктора, проте у випадку з кондуктором це право чомусь ним не використовується. Більше того, ситуація, коли пасажир, що знаходиться на передній площадці, обділений увагою кондуктора — далеко не рідкість. І якщо він, не дай Бог, звернеться до контролера зі скаргою на такого кондуктора, то дізнається, що знаходиться в безпосередній близькості від водія, у якого теж може придбати талон, ще й заплатить штраф за те, що сам до цього не додумався. У цьому випадку не варто забувати, що пасажирам забороняється відволікати увагу водія під час руху придбанням абонементних талонів (п. 6 ст. 5 Правил). Купівля квитка у водія під час зупинки не тільки створить незручності, що прямо суперечать вашому праву на якісний проїзд (ваше місце можуть зайняти, а речі, що залишилися без нагляду – вкрасти), але і перешкодить іншим пасажирам скористатися їх правом на те саме (п. 7 ст. 5 Правил).

Таким чином, та обставина, що водій має право «оквитковувати» пасажирів, просто суперечить здоровому глузду, точно так само, як і існування контролера, з урахуванням того, що кондуктор також наділений повноваженнями перевіряти проїзні документи і висаджувати пасажирів. Однак це аргументи для суду, а не для діалогу з контролером.

Share Button
!

правила коментування

Поділіться думками





реклама: