Як уникнути шахрайства в компанії?

Якщо перше, що компанія може зробити, – захистити себе від ненадійних потенційних співробітників, то друге – не допустити, щоб найняті працівники здійснювали протизаконні дії.

Системний підхід

Буває так, що сама система роботи в компанії потурає якщо не шахрайству, то халатності та дрібним правопорушенням. Йдеться про систему звітності та фінансового контролю. У деяких компаніях порушення можуть довго залишатися непоміченими. Співробітники добре знають систему, її слабкі місця, і відсутність належного контролю та системи звітності може створити чудове підгрунтя для шахрайства. Іноді працівникам навіть не доводиться нічого винаходити: маючи доступ до ресурсів, вони можуть досить вільно ними розпоряджатися, не несучи жодної відповідальності.

Щоб цього не сталося, система звітності повинна, з одного боку, бути простою і прозорою, а з іншого – обмежувати можливі порушення. Не варто розвивати бюрократію і змушувати співробітників витрачати час на непотрібні щоденні звіти, проте прості і чіткі форми необхідні, щоб ви знали, як йдуть справи і чим займаються ваші люди. Особливо це важливо у відношенні співробітників, які працюють з клієнтами: керівництво повинно бути в курсі того, над якими проектами зараз йде робота, з якими компаніями і на яких умовах здійснюється співпраця.

Буває, що компанія створює такі умови, в яких співробітники змушені йти на обман, щоб виконати план. Ставте реалістичні завдання, забезпечуйте людей необхідними ресурсами – так ви зробите їх роботу простіше, а себе убезпечите від злодійства і шахрайства з їх боку.

Окремо можна виділити використання ресурсів компанії в особистих цілях. Багато співробітників не вважають крадіжкою винос канцтоварів з офісу, особисті поїздки на таксі за рахунок компанії. Ці дрібниці, по суті, нічим не відрізняються від крадіжки фінансових засобів: і те, й інше є присвоєнням майна компанії. Іноді співробітники просто не замислюються про це. Проте якщо людина робить такі дії, то можна очікувати від неї і більш серйозних порушень.

Тут часто доводиться сподіватися на свідомість людей. Компанія ж зі свого боку може налагодити комунікацію і постійно доносити до співробітників, що їх цінують, що ресурси дані ним для досягнення спільних завдань.

Мотивація співробітників

Особливу увагу варто приділити тим співробітникам, які працюють з клієнтами, насамперед відділу продажів. Мотивація менеджерів з продажу – вічна тема. Як правило, в продавці йдуть люди амбітні, націлені на результат, для них крім нематеріальної складової дуже важлива мотивація матеріальна. Трапляється так, що ці співробітники потрапляють в зону ризику: по-перше, вони спілкуються з клієнтами, обговорюють умови співпраці і можуть привласнити собі частину грошей. Цього не станеться, якщо люди задоволені своєю роботою, схемою компенсації, відносинами з керівництвом і колегами.

Для менеджерів по продажах важливо визначити правила гри: схема матеріальної мотивації повинна бути ясна і зрозуміла, її необхідно обов’язково дотримуватися. У такому випадку у працівника не з’явиться бажання придумувати схеми обійти компанію і привласнити собі частину прибутку.

Нанесення шкоди компанії, щоб помститися

Трапляється, що бажання вкрасти виникає у співробітника з почуття помсти. Людина може бути незадоволеною ставленням до себе керівника, колег, системою мотивації та оплатою праці, або їй просто здається (іноді не безпідставно), що її недооцінюють в компанії. Вона прагне завдати шкоди компанії цілком усвідомлено. Часто після таких дій співробітник сам залишає компанію. Форми шахрайства тут різні: це і пряме викрадення фінансових коштів, інформації, технологій, і створення негативного образу компанії та її перших осіб – співробітник може просто зіпсувати відносини з клієнтами і партнерами, пустити неправдиві чутки.

Профілактика тут одна – грамотний менеджмент. Культура компанії і дії керівництва повинні бути спрямовані на створення такої атмосфери, щоб у працівників не виникало бажання нашкодити. Звичайно, неможливо всім догодити, але в завдання керівника входить постійно підтримувати комунікацію зі співробітниками, бути в курсі того, що вони думають, чим задоволені, а чим ні, знати, що для них важливе. Відкрита комунікація – ключ до довіри і відповідальності в компанії.

Злочини у сфері інформації

Більшість шахрайських дій пов’язані з фінансовими махінаціями, однак не меншої (якщо не більшої в довгостроковій перспективі) шкоди компанії наносять злочини в сфері інформації. База даних клієнтів, напрацьована відділом продажу, може бути вкрадена з компанії. Чимало складнощів викликає дотримання авторських прав. З цією проблемою часто стикаються дистриб’ютори ліцензійної продукції. Чим простіше копіювання продукту, тим вище спокуса – і ось вже по ринку поширюються піратські диски, не авторські тренінгові програми. Інформація про проекти компанії може потрапити до конкурентів і серйозно порушити плани, наприклад, після виходу нового продукту на ринок.

Інформацію можна захистити двома способами. Перший – технічний: захистити все паролями, заблокувати USB-порти і дисководи, але це не гарантує стовідсоткову безпеку без другого способу – психологічного. У співробітника не повинно виникати думки щось забирати з компанії. Якщо свою роботу в організації співробітник сприймає як тимчасову, а сама компанія – для нього лише ресурс, який треба максимально використовувати, то очікувати самовіддачі від такого фахівця не варто. Необхідно працювати над атмосферою в компанії, брендом роботодавця, створювати цінність для кожного співробітника, розвивати командну роботу.

Після розставання

Довічне працевлаштування, будучи мрією деяких роботодавців, зустрічається рідко, співробітники йдуть з компаній. Після звільнення працівника організація може виявитися в уразливому становищі: вчорашні співробітники і члени команди стають сьогодні по інший бік барикади. Все, що знає співробітник, може в одну мить вийти на відкритий ринок.

Співробітник звільняється за власним бажанням

Причин звільнення може бути безліч: можливо, вашому співробітнику запропонували цікавіші умови (зарплата, зона відповідальності, перспективи зростання, престижність компанії) або він не задоволений роботою у вас і шукає кращої. І в тому, і в іншому випадку це його рішення. Тут важливо не зіпсувати з ним стосунки: поговоріть з ним, з’ясуйте причини звільнення, якщо ви не можете мотивувати співробітника залишитися, то зробіть все, щоб не перетворитися з колишнього роботодавця в лютого ворога. Те, як ви розлучитеся зі співробітником, часто визначає його ставлення до компанії після відходу. Іноді одна невміла розмова з керівником може перекреслити роки добрих відносин і хорошої роботи в компанії. У людини не повинно виникнути бажання нашкодити. Розлучайтеся цивілізовано.

Звільнення співробітника

Складніше, якщо компанія приймає рішення розлучитися зі співробітником. Останнім часом тему звільнень і скорочень не торкався тільки лінивий, але важливо поговорити про це у зв’язку з корпоративною безпекою та шахрайством персоналу. Звільнення – колосальний стрес для співробітника і часто причина виникнення негативу по відношенню до компанії. Людина відчуває себе скривдженою, будучи вигнаним своїм роботодавцем нерідко виникає бажання помститися. Інформація про клієнтів, продукти та проекти компанії, а також матеріальні ресурси, якщо у співробітника був до них доступ, опиняються під загрозою.

Щоб знизити негатив, необхідно, по-перше, виконати всі зобов’язання перед співробітником (у тому числі і в питанні виплат), а по-друге, поставитися до нього по-людськи, поговорити, пояснити ваше рішення. Якщо ви змушені скорочувати персонал, дайте співробітнику гарну рекомендацію, порадьте, в які компанії він може представити своє резюме, – це неодмінно оцінять.

Ретельний відбір, перевірка фактів, збір рекомендацій про кандидата, а також чітка система обліку і контролю в компанії разом з адекватною компенсацією і системою мотивації, грамотним менеджментом і хорошою атмосферою в колективі в рази знижують, а часто і просто виключають випадки шахрайства персоналу.

За матеріалами naim.ru

Share Button
!

правила коментування

Поділіться думками





реклама: