Рік влади Януковича: обіцяне і реальне

Протягом року перебування на посаді глави держави найбільшого поступу Януковичу вдалося досягти у гуманітарній та зовнішньополітичній сфері, хоча і ціною значних втрат для України. Натомість в основному колі питань – соціально-економічному – Президент поки що не лише не виконав задекларованого, а навіть часто діяв у протилежному напрямі. Подібна тактика у майбутньому загрожує вилитися у серйозні соціальні заворушення.

Основні досягнення Януковича на посаді глави держави дорого коштували Україні

Майже рік тому – 25 лютого 2010 року – нинішній Президент України Віктор Янукович почав виковувати свої обов’язки, що загалом мало б означати початок виконання його передвиборчої програми Україна для людей.

Відмінною рисою передвиборчих обіцянок кандидата Януковича була їх гранична конкретність. На відміну від усіх попередників, що вдавалися до узагальнених міркувань про “долю України” та “концепції розвитку”, нинішній Президент узяв собі за мету реалізацію досить масштабних проектів. Тому виконання програми Януковича відслідкувати нескладно, адже коли присутня конкретика, то це суттєво полегшує моніторинг.

Не будемо забувати, що коли рік тому відбувалися змагання за посаду Президента, то “на кону” був досить обмежений перелік повноважень у сфері державного управління. В Україні зразка “реформи 2004” Президент фактично не міг реально забезпечити виконання широкого переліку соціально-економічних обіцянок, бо не мав прямого впливу на виконавчу владу.

Адміністративна реформа підпорядкувала главі держави всю адміністративно-бюрократичну машину. З позицій повноважень Президент ледь не вперше за часів незалежності отримав реальні можливості для реалізації власної передвиборчої програми

Однак за рік у державі змінилося багато чого. Зокрема, Президент зусиллями парламентської більшості та лояльного Конституційного суду перетворився із весільного генерала на повновладного господаря України. Адміністративна реформа підпорядкувала главі держави всю адміністративно-бюрократичну машину. Сформована парламентська більшість забезпечує невідкладне санкціонування у формі законів будь-яких президентських рішень. Нарешті, після осінніх виборів до органів місцевого самоврядування Президент одержав можливість спиратися у реалізації своїх рішень на потужну підтримку на місцевому рівні.

Відповідно, з позицій повноважень Президент ледь не вперше за часів незалежності отримав реальні можливості для реалізації власної передвиборчої програми.

Основні досягнення

Якщо проаналізувати її основні положення, то вона складається із кількох нерівномірних груп. Основана увага приділена соціально-економічним питанням, зокрема, реалізації численних програм соціального захисту (очевидно, що це було орієнтовано на забезпечення підтримки цільових груп електорату). Крім того, у програмі відображені гуманітарні (зокрема, щодо мовного питання) й зовнішньополітичні проблеми.

Саме у реалізації останніх Януковичу вдалося досягти найочевидніших успіхів. Фактично повністю виконаний сьомий розділ програми “Зовнішня політика: відкритість та добросусідство”.

Зокрема, як і декларувалося, забезпечено позаблоковий статус України через відмову держави від перспектив членства у НАТО. Крім того, налагоджено конструктивні відносини з Російською Федерацією, що відбилося у розв’язанні цілого ряду застарілих проблем (наприклад, як демаркація україно-російського кордону), а також у численних амбіційних проектах економічного співробітництва.

За всі досягнення в зовнішньополітичній сфері Україна змушена була заплатити немалу ціну

Щоправда, слід додати, що за всі ці досягнення Україна змушена була заплатити немалу ціну (продовження оренди Росією бази в Севастополі на тривалий час, збереження високих цін на газ для України, деякі поступки в економічних питаннях).

Якщо взяти до уваги соціокультурний блок програми, то у його виконанні також вдалося досягти значних успіхів. Зокрема, реалізовано принцип про можливість складання незалежного тестування рідною мовою, а не лише державною. Хоча ідею відмови від єдиного незалежного тестування в підсумку відкинули, але суттєво її “доповнили” у новому проекті закону Про вищу освіту можливістю для вузів впроваджувати додаткові вступні іспити.

Проте найбільш очікуваного з боку “базового електорату” Януковича впровадження в Україні двомовності так і не відбулося, що перетворило команду чинного Президента на об’єкт жорсткої критики з боку вчорашніх союзників. Однак, не варто забувати, що відповідний законопроект уже підготовлений депутатами від Партії регіонів і чекає на свій час у Верховній Раді. Можна припустити, що він буде реалізований у найбільш сприятливий для цього момент. Наприклад, коли соціально-економічна ситуація у державі загостриться та необхідно буде відволікти увагу громадськості та мобілізувати власних прихильників.

Нульова реалізація

Проте найбільш суперечливими з позицій реалізації виявилися обіцянки кандидата Януковича щодо соціально-економічних питань. Навіть більше – низка дій нової влади виявилася прямо протилежною до передвиборчих гасел.

Зокрема, декларовані п’ятирічні податкові канікули для малого бізнесу перетворилися на ухвалення нового Податкового кодексу, де закладено суттєве обмеження системи єдиного податку та зростання залежності малого бізнесу від адміністративного контролю.

Обіцянки своєчасних виплат дотацій сільгоспвиробникам у реальності переросли на ускладнення в отриманні самих дотацій. Декларовані програми “антикризового продовольчого та медичного кошиків” на практиці позначилися неконтрольованим та різким зростанням цін на базові товари першої необхідності, вершиною чого стала сумнозвісна “гречана криза”.

Обіцяні місця у дитячому садочку для кожної дитини та зменшення показників наповнюваності для сільських шкіл почали реалізовуватися через скорочення шкіл (тільки вже не сільських, а великих міських). На фоні ж скорочення кількості бюджетних місць у вузах програмові вимоги їх збільшення до 75% взагалі виглядають суцільним блюзнірством.

Ту саму логіку можна прослідкувати і щодо цілого ряду інших програмних положень. Зокрема, децентралізація влади та місцевого самоврядування перетворилися на їх подальшу централізацію та усунення деяких самоврядних органів (як це відбулося з районними радами у Києві). 2011 рік так і не приніс українцям контрактної армії, збільшення витрат на охорону здоров’я до 10 % ВВП, іпотечного кредитування із ставкою 7 % на рік.

Проте, влада почала реалізовувати низку проектів, щодо яких у передвиборчій програмі Януковича не було жодного слова. Це і вищезгадана податкова реформа, і пенсійна реморма із підвищенням пенсійного віку для жінок.

Складається парадоксальна ситуація, за якої влада часто не просто не реалізує декларовані у передвиборчій програмі принципи, а чинить прямо протилежно

Загалом складається парадоксальна ситуація, за якої влада часто не просто не реалізує декларовані у передвиборчій програмі принципи, а діє прямо протилежно.

Очевидно, що рік не є достатнім терміном для оцінки успішності діяльності будь-якого державного лідера.

Проте стислий термін, який не дає робити серйозних оцінок та висновків, тим не менше дозволяє оцінювати тенденції. І вони для нинішньої влади виглядають не надто райдужними, враховуючи розрив між декларованими принципами та реальними діями, між набутою владою та її використанням.

Важко сказати, що безпосередньо стоїть за цим розривом: переоцінка власної популярності та сили, обмеженість корпоративної свідомості чи серйозний зовнішньополітичний тиск. Але очевидно, що без зміни вектора соціально-економічної політики вже найближчим часом Україну у недалекому майбутньому можуть очікувати серйозні соціальні заворушення.

novynar.com.ua

Share Button
!

правила коментування

Поділіться думками





реклама: