Аферисти підвели водіїв

У першому півріччі шахраї організували справжню атаку на вітчизняний страховий ринок. За найбільш скромними підрахунками СК, обсяги виплат аферистам вже збільшились у два рази і продовжать активно збільшуватися до кінця року. Покривати збитки, що виникають через шахраїв, будуть вже звичним способом – повісять їх на благонадійних клієнтів. Страхові компанії відкрито говорять, що знову піднімуть розцінки на свої поліси. Їх не бентежить, що за перше півріччя вони і так подорожчали на 10%.

Прогнози фінансистів, які пророкували зростання у два рази обсягів страхового шахрайства в розпал економічної кризи, повністю виправдалися до липня 2010 р.

“Питома вага виплат аферистам в цілому по ринку сьогодні досягла 10-15% загальної суми страхових виплат”, – заявив начальник відділу врегулювання складних страхових випадків СК “Провідна” Владислав Тимошенко.

Держфінпослуг навіть спробував вирахувати загальну суму збитку від цих зловживань. За даними регулятора, за 2009 р. і перше півріччя 2010 р. він склав близько 200 млн грн. Причому виплати шахраям могли бути і більшими, але частину сумнівних звернень за відшкодуваннями страховики забракували.

“До кінця 2008 року кількість випадків незаконних претензій в загальній кількості заявлених страхових подій становила 15-25%, зараз цей показник, думаю, досягає 35-40%”, – розповів директор зі страхування СК “НАСТА” Сергій Парфенюк. На кожну страхову компанію сьогодні припадають відразу сотні шахрайських звернень за виплатами.

“Якщо в 2007 році ми виявили 131 випадок страхового шахрайства, в 2008-у – 188, в 2009-у – вже 255, а за перший квартал 2010 року зафіксували близько 60 таких фактів приблизно на 900 тис. грн. З них 10 фактів (на 600 тис. грн.) – професійне шахрайство, а 50 (на 300 тис. грн.) – так зване аматорське (звичайно це приписки за реальними страховими випадками) “, – повідомив начальник служби врегулювання страхових подій СГ “ТАС” Віктор Панасюк.

Найбільшу кількість афер зафіксовано в автострахуванні. У 80% випадків шахраюють з “автоцивілкою” і каско, у 10% – зі страховками фінансових ризиків і в 5% – з майновим та особистим страхуванням. Така ситуація вже призвела до того, що СК почали закладати в тарифах з каско спеціальну надбавку, яка покликана компенсувати завдані шахраями збитки.

“Цього року ціни на каско виросли приблизно на 10%. Певним чином подорожчання було спровоковане підвищенням цін на запчастини, що триває. Але свою роль зіграло і збільшення обсягів страхового шахрайства”, – пояснив голова правління СК “Українська страхова група” Павло Нельга.

Улюбленим способом шахрайства серед непрофесійних аферистів залишається подвійне отримання виплати. Спочатку водій після реальної аварії отримує компенсацію готівкою від незастрахованого винуватця події, потім, щоб заробити ще, ставить розбиту машину на парковці біля супермаркету або на узбіччі дороги і викликає ДАІ, заявляючи про пошкодження її невідомим транспортним засобом. Щоправда, такі афери вже навчилися викривати.

“Будь-який експерт-трассолог з першого ж погляду з характеру пошкоджень може визначити, що ДТП сталося в процесі руху”, – запевнив Павло Нельга. Відзначилися в цьому році і страхувальники-позичальники.

“За час кризи з’явився такий вид шахрайства, як викрадення “у самого себе” кредитних автомобілів”, – повідомив Віктор Панасюк. Найбільш поширеним явищем залишилися випадки з шахраями-аматорами: ті зазвичай намагаються ошукати компанії, завищуючи рахунки із СТО, намагаючись відремонтувати за рахунок страхової компанії всі поломки, що не мають відношення до ДТП.

Шахраї із досвідом діють з великим розмахом. Зокрема, страхують дорогі машини відразу в декількох СК, а потім заявляють про викрадення і намагаються одержати відшкодування, яке в кілька разів перевершує вартість авто. Також частішають випадки фальсифікації викрадень автомобілів, страхування вже розбитих машин та ін. Найчастіше шахраї, які спеціалізуються на обмані страховиків, мають власні невеликі СТО, евакуатори і цілі парки розбитих автомобілів. Тому вони можуть легко інсценувати ДТП.

У компаній є лише один спосіб боротися з аферистами: створювати відділи безпеки, співробітники яких ретельно вивчатимуть обставини страхових подій. Але впіймати за руку професіоналів не так просто: як правило, у них є всі необхідні документи та довідки від компетентних органів.

“До того ж з юридичної точки зору шахрайство стає таким тільки після виплати страхового відшкодування. А повернути виплачені страхові суми, навіть у судовому порядку, потім практично неможливо. Тому СК намагаються просто аргументовано відмовити їм у виплаті страхового відшкодування”, – говорить Сергій Парфенюк.

У найближчому майбутньому страховим компаніям стане ще складніше. Фінансисти впевнені, що в другому півріччі 2010 р. перелік шахрайських схем поповниться, а виплати з незаконних претензій з транспортних видів страхування можуть зрости в два-три рази. “Зокрема, сплеск страхового шахрайства очікується після прийняття закону про збільшення страхових сум із “автоцивілки”, – заявив голова правління СК “Брокбізнес” Вадим Загребний.

Крім того, парламент має намір проголосувати закон, що вводить в Україні систему європротоколу (відповідний законопроект був прийнятий в першому читанні 16 червня 2010). Згідно з документом, учасники ДТП отримають право самостійно, не викликаючи ДАІ, оформляти страховий випадок. На думку страховиків, у разі його прийняття питома вага виплат шахраям може зрости з нинішніх 15 до 20% від загального обсягу відшкодувань в автострахуванні.

Поки ж вітчизняні СК не навчаться відбивати атаки аферистів, платити за них продовжать чесні водії. У першому півріччі 2010 р. ціни на каско у кількох компаній вже підскочили на 10% (шахрайська складова в подорожчанні – 3-5%), і якщо ситуація не покращиться, то до кінця року через дії шахраїв поліси можуть подорожчати ще 2-3%.

W

Share Button
!

правила коментування

Поділіться думками





реклама: