Життя – бензиновий обман: що продають на українських АЗС

Ось вже який рік поспіль українські автоаматори говорять про низьку якість бензину на вітчизняних АЗС. Втім, на практиці розібратися в тому, на якій заправці бензин хороший, а на якій – поганий, складно.

Опитані фахівці говорять, що літр хорошого бензину марки А-95 повинен коштувати близько $0,94-0,97 (7,6-7,9 грн.). За словами глави об’єднання «Укрнафтохімпереобка» Володимира Емеліна, якщо паливо продають дешевше, то заправка, швидше за все, продає фальсифікат. Правда, директор консалтингового агентства «А95» Сергій Куюн розповів, що деякі оператори ставлять цінову планку нижче за рахунок економії на податках.

Так, за словами експерта, деякі торгівельні мережі отримують дешеве паливо із заводу за заниженою ціною, але НПЗ продає його як компонент КБ95 посередникові, який фальсифікує документи, додає присадки і продає компонент з підвищеним вмістом сірки на АЗС під виглядом дешевого, але бензину (акциз на бензин складає 110 евро/т, а на КБ – всього 20 евро/т). Також Сергій Куюн попередив нас, що на ринку завжди є АЗС, де продають відвертий фальсифікат – замість бензину в бак заливають сурогат із з’єднань бензолу, толуолу, ацетону, нафталіну і тому подібних горючих речовин. Причому, рецепт у кожного шахрая може бути свій – залежно від того, яку хімію вдалося купити дешевше.

Аби з’ясувати, що заливають в бак під виглядом 95-го, «Сегодня» замовила тест палива з різних АЗС у Випробувальному центрі паливно-змащувальних матеріалів транспортного університету. Обмовимося, що такий параметр, як октанове число, ми не перевіряли: його легко довести до норми за допомогою присадок. А ось інші показники підроблювати складно. По ним ми і перевіряли відібрані проби.

Фракційний склад. У бензин входять декілька фракцій з різною температурою кипіння. Рецепт повинен строго відповідати Госту, інакше відразу виникають проблеми з мотором: падіння потужності, димність, скрутний старт, а також підвищений знос.

Сірка і свинець. При згоранні сірка перетворюється на сірчану кислоту і руйнує деталі двигуна, вихлопні системи і каталізатор. А перевищення концентрації свинцю в бензині збільшує токсичність вихлопу, відкладення на свічках і клапанах, поломці каталізатора.

Бензол. Сильний канцероген для людини і отрута для двигуна, перевищення якого змиває масляну плівку – мотор може загинути навіть з однієї заправки.

Ароматичні вуглеводні. Смолисті речовини, перевищення яких швидко наводить до створення нагару в двигуні.

Для того, щоб до нас не було претензій по правильності відбору проб, ми попросили допомогти експертів з консалтингового агентства «А-95». Виявляється, просто налити бензин в пластикові пляшки і відвезти їх в лабораторію не можна. На АЗС, згідно інструкціям, можуть налити лише в металеву тару, а у Випробувальному центрі паливно-змащувальних матеріалів транспортного університету приймають проби в скляних літрових пляшках.

Забивши багажник каністрами і склотарою, ми відправилися на автозаправні станції і скрізь просили налити по 2 л звичайного А-95 і переливали з каністри в пляшки.

Відзначимо, що мети перевірити яку-небудь конкретну заправку у нас не було – ми просто їхали і заправлялися по ходу руху впродовж маршруту Столичне шоссе-Чапаєвка, потім розвернулися і проїхалися по Набережно-Луговій-Куренівці-Виноградарі-Стеценко-Мельниковій. Вибирали, природно, АЗС під різними брендами – WOG, Shell, ANP, «Формула» (колишня «УкрТатНафта»), «Укрнафта», «Лукойл», КЛО і дві безіменні АЗС – було цікаво взнати, як відрізняється паливо за різною ціною. Підкреслимо, що в лабораторію відправилися зашифровані під номерами зразки – який бензин з якої заправки, знали лише ми. Отже все чесно.

1 . WOG. Старонаводницька, 59

Оскільки ми тестували звичайний 95-й бензин (без приставки «Євро»), то при заїзді на цю заправку виникло питання «брати-не брати пробу». Річ у тому, що нам запропонували лише фірмове паливо «Мустанг», але просто «п’ятого» тут не продають, а за літр просять 7,98 грн., що відповідає ціні звичайного А-95 на брендових заправках. Вирішивши, що під виглядом фірмового тут продають звичайний 95-й, ми пробу все ж узяли. Але результат здивував: паливо перевищило параметри звичайного 95-го по українських стандартах і відповідає якості Євро-4 – 0,001% по сірці, 0,68% по бензолу і 37,7% по ароматиці. Фракційний склад – також норма.

2. Shell. Столичне шосе, 31/1

На цій заправці у нас відразу запитали: чому лише два літри і в каністру? Вже чи не перевірка? Довелося «чесно» признатися, що потрібно бензопилу на дачі заправити. Повірили. Але експерт, коли ми переливали паливо з каністри в пляшку, сказав, що пахне паливо дивно – сильно віддає присадками. Втім, в лабораторії нас заспокоїли – і по фракційному складу, і по кількості сірки, і по бензолу паливо повністю відповідає українським стандартам. Правда, забігаючи наперед, відзначимо, що аналогічну якість показали і більшість інших учасників ринку.

3. ANP. Проспект Науки, 171

Експерт агентства «А-95» просив відносно заправок цієї мережі бути обережними – ціна відрізняється від інших брендових АЗС майже на 30 копійок, і з цієї причини на ANP лежить підозріння у продажу КБ замість бензину. Проте результати експертизи побоювання не підтвердили – бензин повністю вписався в українські норми.

Правда, все виявилося не так просто – нормам бензин відповідає, але який-небудь «запас» відсутній. Тобто, якщо за стандартом кількість сірки не повинна перевищувати 0,015%, то проба показала рівно 0,015%. Як відзначив Микола Худолій, в товарний бензин могли додати трохи компонента.

4. «Укрнафта». Столичне шосе, 104/2

Бензин на цій заправці також виявився ледве дешевшим, ніж на більшості АЗС (на 25 копійок). Аналогічно у нас також виникло відносно нього підозріння. Результати лабораторної експертизи показали, що, як і у попередньому випадку, бензин вписався в українські норми на грані – до перевищення по сірці не вистачило всього 13-ти тисячною відсотка. «Я можу передбачити, що цей бензин завезли з того ж НПЗ, що і попередній, – прокоментував Микола Худолій, – паливо нормальне, але якщо в автомобілі є новітній двигун рівня вище за Євро-3, краще вибирати паливо подорожче».

5. «Формула». Столичне шосе, 98

Раніше ця АЗС називалася «УкрТатНафта», але з недавніх пір вивіски з буквами змінили на смайли, а назву – на «Формула». Чи позначилося це на якості? Результати перевірки показали, що паливо повністю відповідає стандарту, причому, на відміну від сусідніх АЗС, по сірчистості залишився невеликий запас в 1 соту відсотка. Але по бензолу запас досить невеликий, як і за показниками кількості ароматичних вуглеводів. Проте, заправлятися можна спокійно – неприємностей в автомобіля після заправки цим бензином не виникне. Але бентежить ціна: викладаючи 8 грн. за літр, хочеться, аби якість була на більше пунктів вища.

6. Лукойл. Столичне шосе, 99

Автозаправний комплекс на цьому місці знаходиться багато років. На наше питання, чи була за роки роботи хоч одна претензія до палива, продавець негативно похитав головою і спокійно віднісся до нашої загрози «перевірити». Лабораторні дослідження показали, що боятися йому дійсно нічого – паливо із запасом вписується в українські стандарти. Але є зауваження, аналогічне претензіям до АЗС мережі «Формула»: літр бензину коштує майже 8 грн., а кількість бензолу на тому ж рівні, що в заправок, торгуючих таким же 95-м бензином за ціною на 25-30 копійок дешевше.

7. ТНК. Камишинська, 4

Не дивлячись на те що бензин на цій заправці недешевий – майже 8 грн., – його якість виявилася на середньому рівні. Якщо по сірці відповідає всім стандартам із запасом, то кількість бензолу у бензині відповідає рівню дешевшого бензину, як на «Укрнафті» і ANP. Проте все одно заправлятися цілком можливо – двигуну таке паливо не пошкодить. Відзначимо, що додатково ми збиралися перевірити і якість бензину на АЗС мережі «Золотий Гепард», але всі опитані нами експерти запевнили, що сенсу в цьому немає: ці мережі належать одному власникові, відповідно, паливо на них везуть з однієї і тієї ж нафтобази.

8. КЛО. Скляренко, 5-б

Результати перевірки палива на цій АЗС, розташованій на Куренівці, збентежили. Річ у тому, що по такому важливому показнику, як сірка, бензин майже відповідає євронормам, а ось число ароматичних вуглеводнів виявилося у ньому підвищеним, бензол насилу вписався в норму. Відразу зіпсувати таким паливом двигун неможливо, але якщо заправлятися їм регулярно, через рік-півтора можуть початися проблеми з сальниками, прокладками і іншими подібними деталями двигуна. Крім того, бензин з такими характеристиками призведе до підвищеної появи нагару на клапанах і кільцях.

9. АЗС на вул. Стеценко, 21 (промзона)

Сама заправка прихована від сторонніх очей за промисловими будовами, але, оскільки поруч розташована популярна у таксистів за рахунок дешевизни газова АЗС, водії часто заїжджають і сюди – залити дешевого бензину, вважаючи, що мотору все одно, на чому прогріватися до перемикання на газ. При відборі проби ми з експертом закрили носи – паливо жахливо смерділо меркоптановою сіркою. Збентежив і колір – отруйний, темно-жовтого відтінку. У лабораторії нам розповіли, що це не бензин, а відходи хімвиробництва. Сірчистість перевищена в 50 разів, ароматика зашкалила, а масова частина бензолу збільшена в 9 разів! Для мотора це чиста отрута!

10. АЗС. Мельникова, 50

Ця АЗС знаходиться зовсім поряд з телецентром і при нас заправлялися знайомі телевізійники на сучасному дорогому автомобілі – взнати, що це вони такого залили, було особливе цікаво. Як і на попередній заправці, бензин був темного відтінку, але не жовто-чорного кольору, а навпаки, чорно-жовтого. Смерділо ще сильніше і навіть сумнівів в тому, що це підробка – не було. У лабораторії констатували перевищення сірки в 62 рази, бензолу – в 9,5 разів, а ароматика зашкалювала, як і на попередній заправці. Заправити авто таким паливом – це вбити двигун з особливою жорстокістю.

W

Залишити відповідь

Ви маєте змогу за кілька секунд швидко ввійти за допомогою: