Не беріть слухавку! Вам дзвонять шахраї!

Мобільні «кидали» придумують усе нові способи наживання на довірливих абонентах стільникового зв’язку

Кожного з нас у цьому житті хоч раз пошили в дурні. Мабуть, кожен хоч раз ставав жертвою «лохотрону». І якщо колись людей «розводили» за допомогою наперстків і підкинутих гаманців, то нині шахраї перебралися у цифровий світ, зокрема у сферу мобільного зв’язку. При цьому заробіток у них зріс, а ймовірність бути спійманим різко зменшилася. Зі зростанням кількості абонентів мобільного зв’язку більшає й «кидал», які намагаються заробити на довірливих громадянах. І, як не дивно, їм це вдається. Причому найчастіше спрацьовують знані усім шахрайські схеми.

Щоби вициганити в абонента гроші, переважно застосовують два методи: намагаються викликати в людини співчуття чи шокувати її; переконують у тому, що можна заробити «на халяву». Тож у пастку громадян заманюють абсолютно протилежні почуття: одні хочуть комусь допомогти, а інші – на комусь нажитися.

Обережно, «акція»!

Спосіб перший – старий як світ. До вас телефонує невідомий, представляється оператором якоїсь компанії, що надає послуги мобільного зв’язку, й урочисто повідомляє, що ви перемогли в акції (інколи її навіть не називають). Але за кілька секунд з’ясовується, що, аби отримати приз (це може бути все, на що спроможна фантазія шахрая: від нового мобільного телефону до трикімнатної квартири в центрі Львова), необхідно вислати код поповнення рахунка на номер «оператора». Кількість грошей, які попросять за «приз», також буває різною.

 
Історія мобільного «кидалова» знає випадки, коли люди «віддавали» шахраям 3-4 тисячі гривень. Натомість, звісно, отримували дірку від бублика. Попри те, що схема давня й усім відома, у коментарі «Газеті…» працівник однієї з компаній мобільного зв’язку розповів, що дзвінки зі скаргами на «розвод» надходять до кол-центру стабільно. Змінилося хіба що місце проживання обдурених абонентів. Нині на цю схему «ведуться» переважно старші люди із сільської місцевості.

Не кидай і не будеш кинутим!

Спосіб другий. На електронну пошту чи на ІCQ-клієнт до вас приходить повідомлення про те, що якийсь хакер-робінгуд знайшов «дірку» в програмному забезпеченні українських операторів зв’язку й ось нарешті настав час, коли обкрадені абоненти можуть помститися. Суть відплати в тому, що можна «кинути» оператора на певну суму грошей. Мовляв, поповнюєш рахунок на 25 грн, а отримуєш 50. Для цього необхідно відправити SMS із кодом поповнення та спеціальним кодом, який начебто подвоїть баланс. Звичайно, жодного подвоєння не буде. Не побачить абонент навіть тих 25 грн, які міг би мати. Спробувавши так «кинути» когось і розжитися на «халяві», абоненти пошиваються в дурні.

 
Передзвоніть, будь ласка

Спосіб третій. Вам прийшло SMS: «Ваш номер виграв в акції. Для одержання призу передзвоніть за номером 8-ххх-ххххххх». Ви телефонуєте, спілкуєтеся, і раптом дзвінок уривається. Ви намагаєтеся перетелефонувати, але на вашому рахунку чомусь недостатньо коштів.

Схема працює так. Шахраї замовляють собі платні короткий номер і з’єднання з ним – у розмірі 25-30 грн. Після цього беруть звичайний номер будь-якого оператора та програмують переадресацію на короткий платний номер. Оцей «звичайний» і є тим, що приходить до вас у SMS.

Інколи навіть обходяться без SMS. Просто дзвонять і кидають слухавку. Той, хто перетелефонує, згодом довідається, що залишився без грошей на рахунку.


Акція! Чужий кредит лише для вас!

Спосіб четвертий. До вас телефонують із «радіостанції» чи ще якоїсь «компанії» й кажуть, що ви виграли приз. При цьому просять указати паспортні дані. Призу, звичайно, ніякого немає, зате за якийсь час до вас передзвонять із банку й запитають, чому ви протермінували оплату за кредитом. «Яким кредитом?» – здивуєтеся ви. Саме так. Позику оформлять без вашої згоди. Однак ця схема не надто поширена, адже вона для махінаторів одна з найнебезпечніших. При цьому громадянин може легко довести, що жодного кредиту не брав.

Безкоштовні дзвінки за 50 баксів

Спосіб п’ятий. В інтернеті на форумах пропонують придбати програмку, що перелаштує ваш мобільний так, що всі вихідні дзвінки з нього стануть безкоштовними. Коштує ця «халява» 50 доларів, і вона, звичайно ж, нічого не програмує. Зрештою, як і та програма, що начебто генерує коди для поповнення рахунка. А інколи, скачавши таку, можна не лише втратити кошти, а ще й набути проблеми із комп’ютером. Наприклад, завантажуючи файл із розширенням .exe, користувачі мережі часто забувають, що таке саме розширення мають віруси. Тому, крім втрати 50 доларів, спраглим до дармового заробітку доведеться ще й чистити комп’ютер від «зарази».

Ставка на довіру

Інший вид «розводів» стосується співчуття, до якого намагаються апелювати авантюристи. Спосіб перший. Із начебто сервісного номера оператора (наприклад 777 – сайт «Київстару», з якого відправляють безкоштовні SMS) приходить повідомлення про те, що невідомий переказав вам 10 грн. За кілька хвилин цей невідомий телефонує, говорить, що помилився і просить повернути кревні. Оператори компаній мобільного зв’язку зазначають, що знаходиться чимало тих, хто не додумується принаймні перевірити свій баланс, щоби з’ясувати, чи справді до нього потрапили «випадкові» гроші. Таким чином довірливі люди віддають свої 10 грн шахраям.

Ставка на чуйність

Спосіб другий. На електронну пошту, ICQ-клієнт чи мобільний телефон приходить повідомлення: «Дівчинка Галя, 14 років, потрапила в аварію. Терміново потрібна кров 2-ї групи, резус +. Якщо в тебе така, зателефонуй батькам: 8-ххх-ххххххх». Далі все за відомою схемою: вас переадресовує на короткий платний номер, і гроші з вашого рахунка миттєво зникають. Такі самі цинічні листи з’являються і стосовно хворих на рак чи інші тяжкі недуги. Й бажання допомогти часто обертається фінансовими збитками.

Ставка на афект

Третій спосіб передбачає введення абонента у стан афекту. Наприклад, до вас телефонує незнайомець і представляється другом сина, який у авто збив пішохода. Сина вашого начебто заарештували, тож потрібні гроші «відмазати» його. Аварія сталася далеко за містом, тому доїхати вчасно не вдасться. Натомість правоохоронці погоджуються взяти хабар картками поповнення. У шоковому стані люди забувають про те, що можна зателефонувати на мобільний сина і перепитати, чи правда все це. Власне на громадян із делікатною нервовою системою схема й розрахована. Щоправда, інколи дзвонять із мобільного сина, який у нього того ж дня поцупили. Тоді історія здається ще правдивішою. А особливо вигадливі шахраї можуть навіть дати поговорити із сином, голос якого буде гугнявим і не схожим – але ж «під час аварії він розбив собі носа»…

Як уберегтися?

Завжди намагайтеся тверезо оцінити ситуацію. Не панікуйте й усіма можливими способами спробуйте отримати підтвердження щойно почутої чи прочитаної інформації. Наприклад, якщо вона стосується важкохворих, відвідайте сайт donor.org.ua. Там можна дізнатися, чи справді дитина, про яку розповіли, потребує допомоги, чи вас банально «розводять». Не повідомляйте телефоном паспортних даних, пін-кодів чи кодів поповнення. Зателефонуйте в кол-центр свого мобільного оператора і перепитайте, чи справді існує така-то акція. Окрім того, завжди можете пошукати через інтернет номер, із якого одержали SMS чи дзвінок. Якщо це «лохотрон», то цілком ймовірно, про нього вже хтось писав на форумах.

Як помститися?

Відплатити шахраю, якщо вас уже надурили, – важко. Якщо йдеться про невелику суму грошей, то немає сенсу звертатися в міліцію. По-перше, мобільних зловмисників упіймати складно. По-друге, слідчі точно не будуть «напрягатися» через ваші 10 грн. Єдине, що таки варто зробити, – зателефонувати в кол-центр свого оператора та розповісти їм усе докладно. Грошей не повернуть, але після перевірки інформації телефонний номер махінатора заблокують раз і назавжди. При цьому абсолютно немає значення, яким оператором користувався шахрай. Між компаніями мобільного зв’язку є домовленість, згідно з якою такі номери «закривають».

Окрім цих порад, варто також пам’ятати, що шахраї не зупиняються – вони придумують усе нові й нові схеми. Тож слід бути обачним і скептично ставитися до «подарунків долі».

Гіркий власний досвід

Ольга, жертва «лохотрону»:

– Якось по «асьці» (ICQ-клієнт – програмка для обміну текстовими повідомленнями через інтернет. – Ред.) до мене прийшло повідомлення від знайомого: «Привіт. Як справи? Вибач, що турбую, хочу попросити про послугу. Сиджу на роботі, ніяк не можу вийти, але терміново потрібно передзвонити з мобільного. Якщо маєш, перекинь на мій номер 8-ххх-ххххххх 10 грн, а я вертатимуся з роботи ввечері й перекажу тобі гроші назад». Я вирішила виручити людину, вислала 5 грн, бо більше не мала. Через якийсь час отримала по «асьці» ще одне повідомлення від цього знайомого, але з іншого, невідомого номера: «Друзі! У мене вкрали пароль до «аськи». Застерігаю всіх: не переказуйте грошей на жоден мобільний, бо це шахраї». Ось так мене «розвели». Спершу було дуже неприємно, але потім заспокоїлася. Гроші невеликі. І я думаю, їм це ще повернеться в житті сторицею.

Залишити відповідь

Ви маєте змогу за кілька секунд швидко ввійти за допомогою: