Спецпроект «Власні фінанси». Як стати MLМільйонером

Мільйони, які обіцяють своїм партнерам фінансові MLM-компанії, реально можуть заробити тільки їхні засновники

За півроку підробітку у фінансовій корпорації IntWay банківський клерк Андрій Трещилов заробив $600. «Моє завдання — розповісти знайомим і друзям про продукти IntWay і продати їх. З кожної покупки отримую $60», — розповідає Трещилов. Попри обіцянки IntWay швидко розбагатіти, його бізнес розвивається туго, обсяг продажу невеликий. Андрій Трещилов думає піти з компанії — дохід від угод ледве покриває витрати на телефонний зв’язок, організацію презентацій і поїздки.

«Інвестуйте в компанію $300, побудуйте власний бізнес і заробіть мільйон доларів», — такий слоган фінансової корпорації IntWay, на який купився Трещилов. Зразок для наслідування — колишній військовий Олег Пермяков, мешканець Севастополя. За рік роботи в IntWay Пермяков дослужився до віце-президента компанії. Підприємець, усі члени родини якого працюють в IntWay, стверджує, що недавно купив апартаменти на Сонячному березі в Болгарії (житло у цьому регіоні в середньому коштує $80-100 тис.), повідомляють Контракти.
IntWay — інвестиційна компанія, що просуває свої послуги за допомогою багаторівневого маркетингу (MLM). Для фінансового ринку це відносно нова схема ведення бізнесу. За останній рік у країнах СНД засвітилося більш ніж десяток таких компаній. Деякі з них насправді є фінансовими пірамідами з явними ознаками шахрайства. У Росії в 2006-2007 роках лопнули щонайменше дві інвестиційні MLM-компанії: «Золотая лига» і Гарант Кредит.
Нове, забуте
Продукція IntWay World Corporation — набір інвестиційних та інтернет-послуг. Компанія пропонує клієнтам розмістити свої товари в інтернет-магазині, сконструювати за шаблоном сайт, торгувати на електронній фондовій біржі, вкласти гроші у пайові інвестиційні фонди IntWay, взяти участь в іпотечній програмі (побудована за принципом кредитної спілки), переказати гроші за внутрішньою платіжною системою, розробленою фахівцями компанії. Придбати всі ці послуги можна тільки загальним пакетом, що коштує $300. Договір з покупцем укладається на один рік, пролонгація коштує $150.
Покупець пакета послуг здобуває статус партнера корпорації і має низку привілеїв. Наприклад, як допомога підприємцю-початківцю надається онлайн-офіс (власна сторінка в інтернеті з вбудованою міні-бухгалтерською програмою, за допомогою якої можна порахувати витрати, доходи, продаж тощо), особистий блог на сервері IntWay, участь у семінарах, які навчають просування послуг IntWay і азів підприємницької справи.
IntWay позиціює себе як універсальний помічник інвестора та бізнесмена: можна заробляти на запропонованих компанією інвестиційних інструментах, а можна стати продавцем послуг компанії й одержувати комісійні за вербування нових партнерів IntWay. «Інвестиційні інструменти IntWay, за визнанням моїх колег, приносять високий дохід. Утім, особисто я заробляю на продажу партнерських пакетів», — розповідає Сергій Білоконь, партнер IntWay і один з київських лідерів продажу у фірмі. Сергій запевняє, що дохід від «структури» (залучення нових учасників до IntWay) забезпечує йому заможне існування: єдине місце роботи Білоконя, за його словами, — корпорація.

Більшість MLM-компаній працює за принципом фінансової пірамиди

Торгівці на біржі IntWay стверджують, що на фондовій платформі компанії їм вдавалося заробити до кількох тисяч доларів прибутку на день. На сайті IntWay зазначено, що на її майданчику торгують акціями найбільших світових компаній: Microsoft, Alcatel, Google тощо. IntWay — єдина компанія на території України, яка пропонує інтернет-трейдинг — торгівлю цінними паперами на електронній фондовій біржі. Високу дохідність операцій у віртуальному світі IntWay можна пояснити великими спредами акцій (різницею між ціною на купівлю та продаж) — для деяких паперів до 20-30%. Наприклад, акції American Express на майданчику IntWay можна купити по $57, продати — по $62,5 (спред — майже 10%). «Стандартний спред за акціями західних компаній — 0,5-1%», — сумнівається в реальності майданчика IntWay аналітик великого українського інвестбанку і припускає, що на платформі компанії торгують не справжніми акціями, а віртуальними. Зокрема, папери «ВымпелКома» на біржі IntWay можна купити по $77 за штуку. При цьому на Нью-Йоркській фондовій біржі акції російського мобільного оператора котируються в діапазоні $25-30 — до $77 вартість ніколи не доходила. За словами аналітика, це означає, що майданчик не має виходу на справжній фондовий ринок, тож існує великий ризик для торгівців втратити всі інвестиції, якщо організатори майданчика втечуть з грішми інвесторів.
Інший інструмент потенційного заробітку, який пропонують в IntWay, — інвестиції у пайові інвестфонди компанії. Пай фонду IntWay коштує лише $1-2 за штуку (для порівняння: пай в українському інвестфонді коштує у середньому $200). Якщо вірити даним інтернет-сайту компанії, загальна сума коштів, залучених у фонди, вже становить $4,4 млн. При цьому 60% активів фондів зберігаються у грошах (in cash) і тільки 40% — у цінних паперах, депозитах тощо (конкретні інвестінструменти компанія не називає).
Сайт компанії повідомляє, що ризики фондів IntWay страхує всесвітньо відоме співтовариство страховиків Lloyd’s of London, консультантом у сфері інвестицій виступає банк JP Morgan, що належить до трійки світових лідерів інвестиційного бізнесу. Щоправда, працівники IntWay не надають доказів такого бізнес-партнерства, пропонуючи потенційному інвесторові перевірити цю інформацію самостійно, звернувшись до англійського співтовариства та інвестбанку.
IntWay заснована громадянами США Джеймсом Барретом та Ентоні Гріффітом і росіянином Олександром Чубом. 90% членів IntWay проживають на території СНД: в Україні, Казахстані, Росії, Молдові. Але найбільше учасників корпорації в Україні: за даними партнера IntWay у Маріуполі Дмитра Онищенка, на нашу країну припадає понад 40% продажу компанії. Загальна кількість її партнерів — від 120 до 200 тис. — такі цифри озвучують на зборах учасників IntWay. Ставку на країни СНД у корпорації пояснюють просто: мешканці регіону бідніші за американців та європейців, а тому більшою мірою прагнуть заробити.
Школа двійників
Систему MLM під час надання послуг використовують багато компаній. Ще один відомий фінансовий MLM-проект — тренінговий центр американця Роберта Флетчера. У його компанії Global System Training навчають фінансової та економічної грамоти. Вартість базового курсу — $1 тис., тренерського — $2 тис. За залучення (зазвичай студентом школи) нових учнів надаються бонуси.
Багаторівневий маркетинг використовує фірма InMarket, що торгує комп’ютерними програмами, які навчають працювати в Internet Explorer, Microsoft Office, Access. Вартість продуктів InMarket — $25 лише за один курс «Основи роботи в інтернеті». За $47 можна придбати курси «Основи роботи на комп’ютері, основи роботи у Windows» і курс «Microsoft Outlook Express». Кожному покупцю курсів пропонуються бонуси: онлайн-офіс, можливість користуватися внутрішньою платіжною системою (продукти, аналогічні послугам IntWay). Покупцю пакета послуг від InMarket присвоюється статус партнера компанії. Кар’єрне зростання в InMarket можливе (до посади директора) у разі, якщо партнер компанії накопичить певну кількість балів — продасть продукцію InMarket своїм друзям і знайомим.

Ще один бізнес-напрям компанії — інтернет-магазин «Ринок InMarket». На сторінці цього магазину партнери компанії можуть продавати товари: побутову техніку, іграшки, книги тощо. Послуга є особливо вигідною дрібним підприємцям: виклавши свою продукцію на сторінці, вони отримують додатковий канал продажу. Однак придбати продукцію на цьому сайті можуть виключно партнери, які купили пакет послуг InMarket. При цьому стати учасником InMarket можна тільки за рекомендацією одного з партнерів компанії.

Члени InMarket визнають: самі по собі продукти фірми цінні мало (програми і книги, що навчають комп’ютерної грамоти, можна придбати в будь-якому магазині). Реальну вигоду приносить участь у системі продажу InMarket. За інформацією колишніх учасників InMarket, у компанії налічується приблизно 30 тис. членів з України, Росії, країн Балтії.
До появи IntWay та InMarket багаторівневий маркетинг у просуванні послуг використовували невеликі телекомунікаційні компанії 1Cellnet, Telme, «Неотел». Фірми пропонували дешевий міжнародний зв’язок покупцям стартових пакетів. У досить короткий термін покупці могли відбити свої вкладення, отримуючи за залучення нових абонентів грошову винагороду. Цікаво, що у створенні 1Cellnet, за інтернет-даними, брав участь Олександр Чуб, організатор IntWay.
1Cellnet, Telme і Неотел проіснували недовго. Підключитися до оператора можна було тільки через партнерів компанії (тобто абонентів), оплатити послуги — виключно у спецтерміналах компаній (при цьому стягувалися досить високі комісійні). Зрештою приплив нових клієнтів припинився, фірми закрилися.
Багаторівневий маркетинг активно використовують інтернет-проекти. Наприклад, нині популярні хайпи (HYIP, high yield investment program, у перекладі з англ. — високодохідний інвестиційний проект). Хайпи пропонують інвесторам заробити на вкладенні грошей у Forex, динамічні інвестпроекти. Зазвичай вони мають сторінку в інтернеті, однак не прописані за реальною адресою, не зареєстровані як юрособи. Організатори таких сайтів обіцяють дохідність від 0,1 до 200% на день. Насправді хайпи заробляють не на інвестінструментах, а за рахунок залучення грошей нових учасників. Їхнє «життя» коротке — від кількох днів до кількох місяців. Тільки-но сума щоденних виплат наближається до суми щоденних внесків, проект закривається. Виграють ті, хто фінансував проект на початковому етапі.
MLM-продаж також активно використовують організатори онлайн-ігор. Ігри «Золотий Клон», «ПАЙ», Kwari, «Цар Гори», Dark Swords, UvMe дозволяють заробити не тільки за рахунок гри, а й завдяки залученню до проекту нових учасників. Левова частка геймерів воліють грати безплатно, отримуючи бали, що конвертуються в грошові знаки, за залучення нових учасників.
Бермудський трикутник
Дані про кількість членів, товарооборот і фінансові показники IntWay, InMarket та інші подібні компанії можна дізнатися тільки на «конференціях» — зустрічах членів організацій з регіональними лідерами продажу компаній. Інформація передається з вуст у вуста. Відвідати збори можна за рекомендацією одного з партнерів, а розшукати офіційне представництво в конкретному місті — тільки з допомогою менеджерів компаній.
Топ-менеджери IntWay, InMarket, GST коментувати діяльність компаній категорично відмовляються. За даними Сергія Білоконя, торік кількість членів IntWay збільшилася на 80 тис. осіб. Враховуючи лише членські внески у розмірі $300 за партнерський пакет, річний валовий дохід IntWay у 2007-му становив приблизно $24 млн. Загалом Білоконь з оцінює торішній дохід компанії у $25-30 млн. На одному з останніх заходів IntWay у Москві її засновник Олександр Чуб заявив, що у 2007-му партнери фірми заробили $13 млн, або 25% доходу корпорації. Отже, середній річний оборот зашкалив за $50 млн.
«Ризик інвестицій в IntWay мінімальний», — запевняє Ірина Лазарева, партнер і один з лідерів продажу компанії в Києві та області. Навіть якщо фірма збанкрутує (припиниться приплив нових учасників або засновники фірми зникнуть з грішми вкладників), Ірина не засмутиться: свої $300, інвестовані в проект, вона вже повернула. Щоправда, підприємниця вклала $2,5 тис. в іпотечну програму (якщо Лазарева заробить певну кількість балів в IntWay, компанія обіцяє надати їй кредит під 5-8% річних), а також $3 тис. у пайові фонди IntWay. Як гарантію повернення вкладень в іпотечну програму компанія видала їй облігацію IntWay. Едуард Багіров, голова правління Міжнародної ліги захисту прав громадян України, вважає, що гарантій вкладень у фонди IntWay мало: їхнім засновникам ніщо не заважає в один прекрасний момент присвоїти активи ПІФів.
6 ознак фінансової піраміди
1. Немає інвестиційного проекту, в який вкладаються кошти інвесторів.
2. Компанія обіцяє гарантовану дохідність, вищу від банківських відсоткових ставок, мінімальні ризики.
3. Відсутні реєстрація в держорганах, статут компанії, спеціальні ліцензії на ведення фінансової, фондової та інвестиційної діяльності.
4. Компанія спекулює «розумними» термінами і чужим авторитетом. Наприклад, своїми бізнес-партнерами називає найбільші світові фірми, однак доказів такого бізнес-партнерства не надає.
5. Компанія пропонує заробити за рахунок залучення до проекту нових учасників.
6. Керівництво компанії проголошує пафосні гасла («Ми зробимо вас багатими», «Ми навчимо вас заробляти»), заявляє про світове значення проекту та мільйони залучених учасників.
За версією Контрактів, на підставі аналізу діяльності МLM-компаній, шахрайство яких уже доведено правоохоронними органами різних країн
Що таке MLM
MLM, або multi-level marketing (багаторівневий маркетинг), — метод просування товару (зазвичай ексклюзивного), який грунтується на тому, що покупець стає активним продавцем товару (послуги) компанії. Покупець-продавець отримує прибуток за рахунок реалізації товару, придбаного в компанії, а також у вигляді відсотка від продажу мережі збутових агентів, які стоять нижче, якщо таку мережу ним створено. При цьому основний заробіток йому приносить не торгівля товарами компанії, а мережа, тобто продаж завербованих реалізаторів.
Переваги MLM з погляду отримання доходу
1. Самостійність у прийнятті рішень, побудова власного бізнесу всередині MLM-компанії.
2. Необмежений потенційний дохід: що більше учасників у мережі, то вищий заробіток.
3. Простота. Продавець не повинен володіти певними навичками і знаннями. Є наставник, який завжди готовий допомогти у вирішенні проблем, оскільки кровно зацікавлений у зростанні доходів «своїх» продавців.
Ризики MLM
1. Заробіток не гарантований.
2. Працівники мережевих компаній не захищені юридично.
3. Психологічна залежність: щоб більше заробити, необхідно більше вкласти; потреба нав’язувати свої послуги друзям і знайомим.
4. MLM може виявитися фінансовою пірамідою, тому існує ризик втратити вкладені у проект гроші.
Види MLM-компаній
1. Класичні MLM-компанії. Забезпечують заробіток продавцям, які реалізують товар, за рахунок комісійних з продажу (зазвичай фіксованих).
2. MLM-компанії, що надають послуги (тренінгові центри, фінансові, телекомунікаційні фірми). Продавець отримує комісійні за продаж фіксованого пакета послуг або можливість користуватися послугами компанії безплатно.
3. Інвестиційні MLM-компанії. Залучають кошти інвесторів для реалізації бізнес-проектів (інвестиції в нерухомість, новітні технологічні розробки, фонди цінних паперів, купівля перспективних компаній тощо). Інвестор, який купив пай у компанії, може додатково заробити за рахунок залучення нових клієнтів.
4. Кредитні спілки. Потенційний позичальник може прискорити отримання кредиту, якщо приведе до спілки нових інвесторів.
5. Хайпи. Інтернет-проекти, що забезпечують дохід інвесторам за рахунок залучення нових учасників.
6. Онлайн-ігри. Гравець отримує призи, додаткові бали та/або грошову винагороду за залучення нових геймерів.
Блиск і вбогість MLM
Успішні проекти
AmWay (скорочено від American Way — американський шлях). Заснована у 1959 році американцями Джеєм Ван Анделом і Річем де Восом. Компанія виробляє продукцію особистої гігієни, косметику, побутову хімію, біжутерію, очисники повітря, біологічні добавки. Представництва компанії працюють у 90 країнах світу. Засновники AmWay спочатку обрали MLM-модель, спершу займалися виробництвом біологічних добавок. Однією з цілей AmWay було просування в маси американської мрії — ідеї свободи особистості та підприємництва.
Обсяг продажу Alticor, материнської компанії AmWay, у 2007 році становив $7,1 млрд. AmWay кілька разів підозрювали в організації фінансової піраміди: компанія залучала нових продавців, обіцяючи золоті гори за рахунок продажу її товарів. У 1979-му Федеральна комісія торгівлі США відвела підозри від AmWay, однак корпорацію зобов’язали розкривати середній щомісячний дохід дистриб’юторів. Виявилося, що розповсюджувачі продукції AmWay заробляють менш ніж $100 на місяць.
Herbalife International. Виробник харчових добавок для схуднення, продукції для догляду за шкірою. Заснована у 1980 році Марком Х’югсом. Спочатку Х’югс продавав винайдені ним самим засоби для схуднення. Продукція Herbalife швидко стала популярною, в 1982 році Х’югс заробив $2 млн. З 1983-го він почав використовувати систему багаторівневого продажу. Через два роки компанію звинуватили у побудові фінансової піраміди, однак невдовзі звинувачення зняли, проте заборонили використовувати продукти, що містять ефедрин (речовина, близька до адреналіну, яка знижує апетит). Herbalife International двічі проводила IPO: у 1986 році розмістила свої акції на біржі високотехологічних і венчурних проектів NASDAQ, у 2004-му — на Нью-Йоркській фондовій біржі.
Шахрайські проекти
Російська інвестиційна компанія «Золотая лига» обіцяла вкладникам дохід на рівні 100-180% річних. Джерело прибутку — видобуток золота на родовищах у Перу. В обмін на гроші інвесторам видавали векселі, які фірма обіцяла погасити через рік. «Золотая лига» використовувала принцип багаторівневого маркетингу: за кожного учасника агенту-вербувальнику платили від 4 до 16% суми, вкладеної новим інвестором. За два роки роботи компанія залучила 10 тис. інвесторів, сума вкладених у неї коштів сягнула 1 млрд руб. ($400 млн). Фірма збанкрутувала у 2007-му. Ліцензії на інвестиційну діяльність у неї не виявилося, копалень у Перу ніколи не було. Організатор «Золотой лиги» зараз перебуває під слідством, його ім’я не розкривається.
Інвестиційна компанія «Гарант Кредит» використовувала принцип мережевого маркетингу: її інвестори могли заробляти, залучаючи до проекту нових членів. Заробіток залежав від кількості приведених інвесторів — від 25 до 75% суми інвестицій нового вкладника. За рахунок інвестицій у пайові фонди Гарант Кредиту, будівельні об’єкти у Чорногорії, завод з переробки молока фірма обіцяла вкладникам виплатити 300% річних через три роки. Щоб інвестувати в ці проекти, учасник мав заплатити щонайменше 10 тис. руб. і 400 руб. вступного внеску (у сумі — $420).
Коментар

Зберігайте ваші грошенята
Едуард БАГІРОВ,
голова правління Міжнародної ліги захисту прав громадян України, про фінансові піраміди і MLM-проекти

– Компанії, що заробляють виключно на мережевому маркетингу, діють за принципом фінансових пірамід, сформульованим Чарльзом Понці, першим махінатором у цій сфері. Головна ознака піраміди — виплата дохідності або заробітку учасникам проекту за рахунок залучення капіталу нових членів, а не реалізації інвестиційних проектів або продажу високоприбуткового продукту.

Будь-яка піраміда має три стадії розвитку:
1. Підготовчий етап. Розробляється механізм піраміди (як правило, за участі психологів, юристів, економістів), створюється продукт на продаж (товар або послуга), залучаються перші вкладники.
2. Масова реклама у ЗМІ нового продукту/послуги. При цьому перші інвестори вже отримали прибуток (за рахунок реального продажу продукту, реалізації деяких інвестпроектів і залучення нових учасників), починає працювати «сарафанне радіо». У піраміду приходить друга хвиля вкладників.
3. Приплив нових учасників знижується, доходи вкладників зменшуються. Піраміда припиняє своє існування. Інший сценарій — втеча засновників піраміди із зібраними грішми.
Високий дохід отримують вкладники першої хвилі, другої — повертають вкладені гроші. Учасники піраміди, які вклали в проект на етапі третьої хвилі, втрачають свої гроші.
Пірамідальний принцип використовують інтернет-хайпи, веб-гаманці, онлайн-ігри та компанії, що надають фінансові або тренінгові послуги. При цьому навіть якщо учасник піраміди отримав високий дохід, він може не побачити цих грошей: багатьом хайперам або партнерам MLM-компаній творці проектів не виплачували зароблене. Усі MLM-проекти, пов’язані з інтернетом, не підпадають під чинне законодавство України, тож знайти засновників таких проектів зазвичай нереально.
Основні учасники пірамід — молодь. Багато молодих людей цілком усвідомлюють, що беруть участь у піраміді (особливо користувачі хайпів), однак сподіваються потрапити до першої або другої хвилі, коли ще можна добре заробити. За молодими приходять люди похилого віку, які також розраховують на високий заробіток і впевнені в тому, що організація, якій віддають гроші, не є пірамідою, адже вони на власні очі бачили компаньйонів (першої та другої хвиль), які отримали високий дохід.
Одна лише заява про те, що компанія пропонує заробити величезні гроші за короткий термін, має насторожити вкладника. Фірма, яка надає послуги на фінансовому ринку (інтернет-трейдинг, інвестиції в ПІФи), повинна мати відповідні ліцензії, бути зареєстрованою в регуляторних органах. Якщо таких документів немає, перед вами гарантована піраміда.
Слід пам’ятати: у будь-якій піраміді діє «принцип лавини», коли потенційному учаснику в мінімально короткий термін надається максимум інформації (про продукти компанії, системи бонусів, історії успіху лідерів продажу). У такий спосіб організатори піраміди чинять психологічний тиск на майбутнього учасника проекту, щоб той якнайшвидше виклав свої кревні.
Share Button
!

правила коментування

Поділіться думками





реклама: