Як уникнути неприємних сюрпризів при оплаті товарів і послуг платіжною карткою

Відправившись в магазин тільки з платіжною картою, ви можете повернутися без покупок і з зіпсованим настроєм. Останнім часом все більше магазинів, ресторанів і кафе пропонують своїм клієнтам можливість сплатити куплені товари або послуги за допомогою платіжних карт. Так, за останніми даними Асоціації платіжних систем ЕМА, кількість крупних точок продажів в Україні, де можна розрахуватися картками, перевищує 10 тис.

Про можливість скористатися картою говорять наклейки з логотипами платіжних систем на дверях, вікнах магазинів. На них вказують назву платіжної системи, типи карт, а також банк, обслуговуючий цю торгову крапку (банк-еквайр). Найпоширеніша комбінація карт трьох міжнародних платіжних систем – VISA, MasterCard і American Express. В елітних бутиках, готелях і дорогих ресторанах до подібних пізнавальних знаків не вдаються – все і такий зрозуміло.

Проте, не дивлячись на очевидні переваги оплати через POS-термінал (не потрібно завжди носити з собою готівку і переживати за їх крадіжку або втрату), карта може піднести і багато неприємних сюрпризів.

Ретельність над усе

POS-термінал може бути несправним або попадеться недосвідчений касир. Трапляється, що службовці магазину, яким не вдалося провести трансакцію з першого разу, нервують, звуть на допомогу колег і, врешті-решт, просять заплатити готівкою. Це пов’язано як з людським фактором, так і з поганими телекомунікаціями. Зв’язок з процесинговим центром банку іноді уривається або зникає. Під час авторизації карти передається великий пакет складної інформації, тому збої нерідкі.

Будьте готові до того, що касир може ретельно перевірити вашу карту. Технологія проведення розрахунку залежить від типу карти. Вони бувають з магнітною смугою, з чипом або суміщені. В першому випадку касир проводить карту через POS-термінал. В цей час йде запит в процесинговий центр. У випадку якщо карта не заблокована і на рахунку достатньо коштів, приходить відповідь, що дозволяється проведення трансакції.

За наслідками авторизації в POS-терміналі формується чек, на якому ви повинні розписатися. Касир зобов’язаний звірити підписи на карті і чеці. При виникненні підозр в їх відмінності він має право провести додаткову вашу ідентифікацію: зажадати посвідчення особи (права водіїв, паспорт і пароль). Єдине, що не дозволено дізнаватися касиру – це PIN-код.

Пам’ятайте, у вас обов’язково відмовляться приймати карту, якщо запідозрять, що вона не належить вам. Наприклад, коли на карті ембосировано (зроблений рельєфний напис) – чоловіче ім’я, а її пред’являє жінка. Отже дружину, яка тайком від чоловіка прихопила його карту, щоб пройтися по магазинах, чекає розчарування. В цьому випадку касир зобов’язаний вилучити карту.

Незручності з додатковою ідентифікацією відпадають, якщо використовується чипова карта. При цьому на спеціальній клавіатурі (PIN-pad) потрібно ввести PIN-код. Все частіше вона використовується в закладах, де встановлено термінальне устаткування. Дана операція нічим не відрізняється від зняття грошей в банкоматі. При обслуговуванні карт платіжної системи MasterCard International, зокрема, Cirrus/Maestro, а також деяких інших карт цієї системи з кредитним лімітом PIN-код необхідно вводити завжди.

Проте, прохання ввести PIN-код часто лякає людей: вони вимушені робити це фактично публічно. І той факт, що касиру заборонено дивитися на руки клієнта під час введення коду, навряд чи когось особливо заспокоює.

Є і третій механізм обслуговування платіжних карт. Якщо з яких-небудь причин за допомогою терміналу не вдалося вчинити трансакцію (проблеми із зв’язком, забули PIN-код) на допомогу приходить імпринтер – пристрій для виготовлення відбитка карти на папері (сліпу) шляхом її фізичного плющення. Для використовування цієї технології всі реквізити карти повинні бути ембосировані. Обслуговування карти за допомогою імпринтера – найнадійніший спосіб розрахунків, оскільки він передбачає голосову авторизацію. Касир дзвонить в процесинговий центр, називає реквізити карти і одержує від оператора дозвіл або заборону на проведенні трансакції. Але серйозний недолік цього механізму розрахунку – те, що операція займає до п’яти хвилин. До речі, дуже популярний в Україні тип карти – VISA Electron – не ембосируєтся, і її обслуговування за допомогою імпринтера неможливе.

В ресторані не розслаблятися

Найбільша загроза шахрайства підстерігає власників карт в ресторанах і кафе. Особливо це торкається елітних закладів. Складно уявити собі відвідувача, який самостійно або разом з супутницею підходить до POS-терміналу, щоб розрахуватися. Як правило, офіціант забирає його дебетову або кредитну карту і знімає гроші десь в невідомому місці.

В цей час несумлінний гарсон за допомогою прочитуючого пристрою може скопіювати інформацію з магнітної смуги (якій оснащені майже всі карти в Україні) і виготовити копію карти, з якою без проблем можна здійснювати шопінг за чужий рахунок. Нечисті на руку офіціанти навряд чи упустять випадок списати дві суми на користь закладу.

Захистити себе в таких ситуаціях можна за допомогою переносного платіжного терміналу. Якщо ви не довіряєте офіціанту, попросіть його принести до вашого столика такий пристрій. В поважаючих себе закладах вам точно не відмовлять.

Для попередження “випадкової” переплати корисно також користуватися послугою мобільного банкінга. Про кожну трансакцію одразу ж приходить повідомлення. І якщо вас розрахували двічі, можна (потрібно!) пред’являти претензії, не відходячи від каси.

Готівкою зараз краще

І наприкінці важливий нюанс: власники магазинів, ресторанів, кафе не завжди зацікавлені в оплаті картою. В точках продажів, які встановили термінальне устаткування, мислять двояко: з одного боку, таким чином вони привертають платоспроможних клієнтів, а з іншою – втрачають 2-3% виручки у вигляді платні банку за обслуговування.

Продавець товарів або послуг, що встановив термінальне устаткування, не має права дискримінувати безготівкові розрахунки, наприклад, робити накрутки – включати комісійні банку в ціну товару або послуги. Подібні умови банк і заклад, що встановив термінальне устаткування, прописують в договорі. Проте фінустанова не має якого-небудь реального механізму контролю. Проте, якщо ви відчуєте, що вам нав’язують оплату готівкою, можете поскаржитися в обслуговуючий банк або в Асоціацію платіжних систем ЕМА.

Кілька думок

Олександр Коропів, керівник української міжбанківської асоціації членів платіжних систем EMA:

Утримувачі карт мають ряд переваг в торгових мережах. По-перше, це безпека – не потрібно носити з собою багато готівки, мінімальний ризик залишитися без грошей у разі крадіжки гаманця.

По-друге, ця зручність – не потрібно перераховувати заслинені папірці, чекати, поки їх перевірить касир. Сьогодні в Україні більше 10 тис. торгових точок приймають карти до оплати (близько 40 тис. POS-терміналів), а через кілька років це зможе зробити практично кожний магазин.

По-третє, одержувати невеликі кредити зручніше і швидше всього саме через платіжні карти. Вже близько 2 млн. громадян України скористалися цією послугою, і їх число постійно зростає.

Ще більше можливостей використовувати платіжні карти для оплати покупок за кордоном – там їх приймають майже в кожному магазині.

Юлія Наріманова, заступник начальника управління еквайрінгу банку “Фінанси і Кредит”:

Еквайрінговий бізнес в Україні динамічно розвивається, відповідно, поліпшується якість обслуговування клієнтів.

Зараз установка терміналів – просто необхідність. Кількість емітованих карт різко збільшується не тільки в Києві, але і в інших великих містах. Клієнти самі йдуть в торгові точки.

Постанова Кабінету Міністрів про обов’язкову установку POS-терміналів в торгово-сервісних підприємствах, яка набуває чинності з 1 січня 2007 року, – це довгожданий і однозначно позитивний момент як для українських банків, так і для підприємств сфери торгівлі і послуг. В результаті активніше розвиватиметься еквайринговий бізнес, і, звичайно ж, значно посилиться конкуренція між банками.

Нині найперспективнішими і цікавими клієнтами для банку є мережні клієнти, а також крупні торгові центри, магазини, ресторани, готелі, казино, туристичні агентства, прокатні і страхові компанії, клініки і салони краси – підприємства сфери торгівлі і послуг, найбільш популярні у клієнтів-власників платіжних карт.

 

Залишити відповідь

Ви маєте змогу за кілька секунд швидко ввійти за допомогою: